Igienizarea dentara profesionala previne bolile parodontale

Dr. Mariana Pitoiu

Sangerare gingivala - Boala parodontala - parodontoza | Dental Hygiene Center
Dr. Mariana Pitoiu

Igienizarea dentară profesională este un act terapeutic esențial influențând sănătatea țesuturilor parodontale și previne afecțiunile dento-parodontale.

Ce este boala parodontala?

Boala parodontală reprezintă inflamația țesuturilor moi și a osului din jurul dinților cauzată de acumularea plăcii bacteriene. Dacă nu este tratată, poate evolua spre distrugerea țesutului conjunctiv și a osului alveolar, ducând în timp la pierderea dinților.

Există o multitudine de factori ce cresc riscul apariției bolii parodontale.

Printre acestia se numără igiena orală deficitară, lipsa periajului și a altor măsuri de igienă orală pot stimula depunerea bacteriilor și acumularea plăcii dentare pe dinți și gingii, ducând în final la apariția modificărilor inflamatorii la nivelul tuturor țesuturilor parodontale.

De asemenea fumatul, diabetul zaharat, anumite medicamente care pot determina scăderea fluxului salivar, stresul, vârsta înaintată, anumite afecțiuni medicale – bolile cardiovasculare, bolile metabolice, unele afecțiuni respiratorii, cancerul au fost corelate cu creșterea incidenței și prevalenței bolii parodontale.

Putem preveni boala parodontale prin igienizare?

Igienizarea dentară profesională ( detartraj, periaj, airflow) constituie un act terapeutic esențial influențând sănătatea țesuturile parodontale prin aplicarea sa ca mijloc profilactic al afecțiunilor dento-parodontale și totodată ca mijloc terapeutic ce anticipează intervențiile de ameliorare sau chiar vindecare a afecțiunilor țesuturilor parodontale. Obiectivul igienizării dentare profesionale este eliminarea plăcii bacteriene și a tartrului dentar prezent atât supra cât și subgingival și astfel se creează condiții optime care să permită un control eficient al plăcii.

O dată depus, tartrul dentar devine extrem de nociv pentru sănătatea țesuturilor parodontale, acesta determină un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor patogene responsabile de apariția inflamației. Inițial are loc inflamația și sângerarea gingiilor, afecțiune cunoscută sub denumirea de gingivită și ulterior evoluează ducând la afectarea celorlalte țesuturi parodontale, în timp apare mobilitatatea dentară care în final duce la pierderea dinților. Totodată tartrul dentar poate determina respirația urât mirositoare cunoscută sub denumirea de halenă, retracții gingivale și chiar carii dentare prin retenția alimentelor și imposibilitatea igienizării corecte și complete în locurile respective.  De asemenea tatrul poate determina și probleme de ordin estetic dobândind nuanțe de la galben la maroniu.

În general tartrul se formează  pe toți dinții, însă apare cu precădere în locurile unde există glande salivare, adică pe suprafața exterioară molarilor superiori și pe suprafața interioară a dinților frontali inferiori. Acesta poate apărea și pe suprafața protezelor, aparatelor ortodontice, și a punților dentare.

Ce este detartrajul?

Detartrajul este cel care desprinde depozitele aderente de tartru localizat supragingival și subgingival și a bacteriilor care însoțesc acest tartru și mențin inflamația ducând în timp la apariția bolii parodontale, este urmat de periajul dentar și ulterior de airflow care îndepărtează resturile fine și colorațiile prin proiectarea sub presiune a unui jet de apă cu bicarbonat de sodiu.

• Igienizare dentara - inainte de procedura | Dental Hygiene Center
  •   Igienizare dentară - După procedura | Dental Hygiene Center

Când se recomanda igienizarea dentară ?

Se recomandă ca igienizarea profesională să fie facută o dată la 6 luni, însă există situații în care se poate realiza chiar mai frecvent, o dată la 3-4 luni, de exemplu la persoanele purtătoare de aparat ortodontic sau la persoanele care au implanturi dentare. Dacă se respectă aceste recomandări și igienizarea este făcută periodic, se micșorează acumularea de placă bacteriană și tartru și astfel sunt limitate efectele negative ale acestora.

Care sunt avantajele igienizării dentare profesionale?

Avantajele igienizării dentare profesionale (detartraj, periaj, airflow) sunt multiple. Printre acestea putem menționa :

1.   Sănătatea țesuturilor parodontale – prin îndepărtarea tatrului se reduce încărcătura microbiană și astfel scade riscul de apariție al bolii parodontale.

2.   Un zambet mai alb și mai luminos – detartrajul înlătură tartrul care poate dobândi în timp diverse culori, devenind astfel inestetic, iar periajul și airflow-ul îndepărtează colorațiile.

3.   Descoperirea altor afecțiuni dento-parodontale – tartrul poate ascunde uneori anumite carii ce pot fi diagnosticate și tratate după îndepărtarea acestuia.

4.   Respirația proaspătă – se înlătură halena care în timp poate contribui la scăderea încrederii în sine.

5.   Costurile sunt diminuate – este mai ieftin să previi decât să tratezi.

6.   Prevenirea anumitor afecțiuni generale – prin îndepărtarea tartrului și diminuarea încărcăturii microbiene pot fi prevenite unele afecțiuni generale (cardiovasculare, diabet, accident vascular cerebral), între sănătatea orală și cea generală existând o legătură bidirecțională.