Cum se efectueaza sigilarea dintilor la copii si cand se recomanda?

Dr. Mariana Pitoiu

Sigilare dentară copii |  Dental Hygiene Center
Dr. Mariana Pitoiu

Sigilarea dentară reprezintă o manoperă terapeutică ce are la bază prevenirea apariției și dezvoltării cariilor la nivelul dinților temporari și permanenți.

Ce reprezintă sigilarea dentară?

Sigilarea dentară reprezintă o manoperă terapeutică ce are la bază prevenirea apariției  și dezvoltării cariilor la nivelul dinților temporari și permanenți.

Unde și cum apar cel mai frecvent cariile dentare?

Morfologia dinților este una complexă, iar șanturile și fosetele ocluzale de pe suprafața premolarilor și molarilor superiori și inferiori reprezintă zonele cu susceptibilitate crescută la atacul cariogen, acestea prezentând diverse forme, de la foarte largi la foarte adânci. Resturile alimentare ce rămân cantonate la acest nivel determină multiplicarea bacteriilor și are loc înițierea atacului cariogen. În primă fază apare demineralizarea smalțului care duce în lipsa măsurilor preventive la apariția cariei dentare. Acest lucru apare mai frecvent la copii din cauza alimentației, aceștia consumând mai multe dulciuri, dar și din cauza absenței unei igiene dentare riguroase, aceștia neconștientizând importanța periajului dentar.

Când se recomandă sigilarea dentară?

Sigilarea se recomandă a fi făcută după erupția completă a dintelui, când este vizibilă întreaga suprafată dentară, respectiv toate șanțurile si fosetele și se poate obține o izolare optimă, esențială pentru durabilitatea acesteia.

Cui se recomandă sigilarea dentară?

Principala indicație o reprezintă copiii și adolescenții, cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani, după erupția completă a dinților, întrucât aceștia prezintă o morfologie susceptibilă la atacul cariogen, iar prin sigilare dentară se obturează căile de pătrundere ale bacteriilor și scade riscul de apariție a procesului carios. De asemenea persoanele consumatoare de dulciuri în cantitate mare, persoanele care nu își pot realiza riguros igiena dentară, persoanele care au activitate carioasă crescută la dinții vecini prezintă indicație pentru sigilarea dentară.

Ce presupune sigilarea dentară?

Principiul de bază constă în umplerea șanțurilor și fosetelor cu un material fluid care se întărește prin fotopolimerizare. Acest material are multiple roluri printre care se numără: previne atacul cariogen prin acoperirea șanțurilor și fosetelor și împiedicându-se astfel retenția alimentelor, facilitează igiena dentară, protejează dintele unele materiale având și proprietăți cariopreventive.

Cum se realizează practic sigilarea dentară?

Înainte de aplicarea materialului, dintele trebuie să fie perfect curățat pentru a nu exista resturi alimentare sau placă bacteriană. Ulterior se aplică un gel, acidul fosforic, ce are rolul să creeze niște microporozități ce facilitează pătrunderea sigilantului. În final se aplică materialul pentru sigilare în forma fluidă și se fotopolimerizează cu lampa până se întărește. Se verifică să nu existe zone retentive sau goluri care pot favoriza acumularea de resturi alimentare și totodată se verifică să nu fie înaltă sigilarea prin plasarea unei hârtii de articulație și mușcarea pe aceasta. Dacă există zone înalte, hârtia va marca acest lucru. La final se netezește sigilarea cu ajutorul unor gume speciale.

Există situații în care dintele prezintă modificări de culoare și se realizează enameloplastia, o procedură terapeutică minim invazivă ce constă în lărgirea șanțurilor ocluzale cu ajutorul unor freze de dimensiune redusă înaintea aplicării sigilantului.

De menționat este că sigilantul dentar poate avea diverse culori (roz, albastru, verde) ceea ce îl face atractiv pentru copii și util pentru medic deoarece pot fi ușor verificate la controalele periodice.

Cât timp se mențin sigilările?

Perioada de menținere este de aproximativ 2-3 ani, însă se recomandă ca acestea să fie verificate o dată la 6 luni pentru a ne asigura că sunt întegre. Dacă integritatea lor s-a pierdut în timp ele se completează, deoarece se pot acumula resturi alimentare ce declanșează apariția cariilor.